Sunday 13 December 2015

Kalau Nak Sembuhkan Luka Bersalin. Wajib Makan Ini




Ibu lepas bersalin tak kira sama ada bersalin normal mahu pun pembedahan caesarean akan mengalami luka dijahit. Oh!Sakitnya. Tipulah kalau ada ibu yang cakap tak sakit.


Badan yang lemah dan lesu ditambah lagi dengan luka di bahagian 'Miss V' atau perut (kalau kena bedah) pasti membuatkan ibu rasa tak selesa dan 'nak menangis.'


Petua tradisional banyak menyarankan ibu selepas bersalin mengamalkan makan ikan haruan. Kalau hendak cepat luka itu sembuh amalkan makan ikan haruan. Ikan haruan sememangnya sinonim dengan penyembuh berkesan luka pembedahan.

"Ewww...hanyirnya  bau ikan haruan!"

Mungkin itu kata-kata orang yang tidak suka makan ikan haruan. Nanti dulu ! Jangan cepat menolak kerana bila anda tahu khasiatnya tentu anda hendak makan ikan haruan.Namun haruslah diambil dengan kuantiti yang betul.Terlampau banyak mengambil ikan haruan juga dikatakan tidak bagus kerana boleh menyebabkan bahagian luka/jahitan menjadi Keloid (ketulan daging tebal) setelah luka sembuh.


Antara sebab ikan haruan cepat sembuhkan luka dalaman adalah seperti berikut :


1. Ikan haruan adalah sumber semula jadi untuk proses penyembuhan luka.

2. Mengikut kajian, ikan haruan mengandungi albumin iaitu sejenis protein yang mempercepatkan penyembuhan luka. Terdapat kira-kira 60 - 70 peratus protein di dalam ikan ini.

3. Kandungan protein ikan haruan lebih tinggi daripada sumber protein lain seperti telur, ayam mahupun daging.

4. Ikan haruan mengandungi lemak yang rendah, iaitu kira-kira 20 peratus daripada berat badannya.

5. Ikan haruan memiliki sifat anti-radang, penahan sakit, anti-bakteria dan penyembuhan luka.

6. Ekstrak ikan haruan dapat menyembuh, memulih, menahan sakit dan memperbaiki sel untuk pulih semula.

7. Menerusi penyelidikan yang dilakukan di Hospital Royal Perth, Australia, ekstrak haruan dapat membantu mempercepat pembekuan darah.

Anda juga boleh buat sendiri ekstrak ikan haruan kerana ia lebih selamat dan terjamin kebersihan dan ketulenannya.

Pengambilan ikan haruan yang disarankan untuk penyembuhan luka bersalin hanyalah sebanyak 30g sahaja sehari.Sekiranya mengambil dalam kuantiti yang lebih dikatakan luka dalaman/luaran akan membentuk KELOID (Ketulan daging tebal) .


Selain itu anda juga disarankan mengambil buah-buahan yang kaya dengan Vitamin C contohnya seperti buah Oren (Sunkist), Jambu Batu (Guava), Delima, Kurma, dan bermacam-macam lagi 😊.


Bagi Eyda yang bukan penggemar Ikan Haruan, memilih Set Berpantang Shaklee yang mana mengandungi Zinc Complex, Vita C, Ostematrix & Esp yang mana memang MEMBANTU MEMBAIK PULIH LUKA CAESAR Eyda 😊.


Alhamdulillah seminggu selepas bersalin dah rasa gagah & bertenaga serta tiada rasa sakit pada bahagian dalaman & luaran 😊 .


Nurse yang datang ke rumah pun puji luka cantik dan tidak berketul dan katanya Shaklee memang bagus. Berbaloi mengambil Set Berpantang Shaklee.






1) Zinc membantu mempercepatkan proses baik pulih luka luaran dan dalaman (rahim), bagi yang tidak makan ikan haruan/pati ikan haruan atau air gamat yang sedikit hanyir, zinc adalah pilihan yang tepat untuk menggantikan ikan haruan atau gamat. Selain itu zinc juga membantu untuk mengurangkan masalah keguguran rambut selepas bersalin.Yang penting sekali ialah zinc dapat membantu dalam masalah "kedinginan" selepas bersalin.






2) Vitamin C penting dalam pembentukan kolagen dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan. Membantu dalam proses pemulihan luka dan membantu meningkatkan taraf sistem pertahanan badan. Bagi ibu-ibu yang baru melahirkan sudah tentu anda inginkan luka cepat pulih dan Vitamin C adalah jawapan kepada masalah tersebut.






3) Membantu mencegah masalah sembelit yang sering dihadapi oleh kebanyakkan wanita selepas bersalin.






4) Membekalkan asid amino yang penting untuk pembinaan semula kulit, otot dan organ dan ia membantu mempercepatkan luka untuk sembuh & mengurangkan parut. Esp juga membekalkan tenaga segera dan berpanjangan.


Selain dari nutrisi yang lengkap, kebersihan diri juga memainkan peranan yang sangat penting. Pastikan luka sentiasa kering dan proses pembersihan sel-sel mati dan penukaran pembalut dilakukan mengikut jadual oleh orang-orang yang telah dilatih.


Elakkan juga dari mengambil makanan yang boleh mencetuskan alergi atau alahan.

Set Berpantang Shaklee berfungsi menyembuhkan luka pembedahan dengan cepat dan ianya sangat popular dikalangan ibu dalam pantang (bersalin normal & pembedahan) kerana bukan sahaja luka cepat sembuh malah badan lebih sihat dan cergas. Ia tidak mengganggu penyusuan bayi, tidak menyebabkan sembelit,sesuai untuk penghidap kencing manis dan membantu mangatasi sembelit dan mengurangkan masalah rambut gugur.


Jom kita lihat pula beberapa testimoni mereka yang pernah menggunakan Set Berpantang Shaklee ini 😊


Testimoni 1


Testimoni 2


Testimoni 3


Testimoni 4


Testimoni 5


Testimoni 6


Testimoni 7


Testimoni 8


Testimoni 9


Testimoni 10


Testimoni 11


Sekian tips untuk sembuhkan luka bersalin dari Eyda 😊.

Sekiranya ada ibu-ibu disini nak mencuba Set Berpantang Shaklee boleh hubungi Eyda okay ! ❤




4 comments: